Middagstips



Börja med att blanda 500 g blandfärs med:
1 ägg
3 msk riven parmesanost
1 liten gul lök/en halv större lök.
1-2 vitlöksklyftor, pressas i.
1 tsk oregano
1 tsk samba Oleke
Salt -svart och vitpeppar. (jag hade även i paprikakrydda)

Rulla dom till STORA köttbullar/fricadeller eller vad det heter =) Lägg dem på ett fat inplastat i plastfolie och stoppa in dom i frysen.



Bryn följande i en större kastrull. (jag använde en gjutgärnsbpanna)

2 st vitlöksklyftor
1 mindre lök / andra halvan av den större löken.
i en skvätt olja och en klick smör.
Låt brynas till löken mjuknat, sedan är det bara att slänga i krossade tomater 800 g
2 dl vatten (använd halva tomatförpackningen)
2 dl röd vin
1 köttbuljongstärning.
1 tsk oregano
Salt & Peppar.
Koka upp och låt puttra ca 10 min släng i med en skvätt mjölk max 1 dl. (jag använde röd mjölk)

Ta ut friccisarna ut frysen och lägg försiktigt ner dom i grytan, rör inte om grytan förren köttet gått från rött till grått, annars går dom lätt sönder.





Låt dessa puttra vidare i ca 20 minuter.



Serveras med pasta.

BORDE ha tagit en finare bild på slutresultatet, men döm inte av den bilden utan iväg till spisen!!

J:s reaktion va DU MÅSTE komma ihåg hur du gjorde detta nu, såå sjukt gott!

Jaa, ibland får man till det, tog lite vad som fanns hemma jag och swich så gjorde vi en brakmåltid av det.

Detta kommer absolut att göras om, funkar tom som bjud rätt sjulle jag vilja påstå.

Trevlig kväll!


Kommentarer
Postat av: Caroline

FRICCADELLER, MUMS! JAG VILL HA! Gapa

2011-12-06 @ 12:36:43
URL: http://powerbyme.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Överraska michell med dom, såååååå goda!!!

2011-12-06 @ 14:58:54
URL: http://egnavingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0