Risotto, bättre än restaurang som sis sa.



Receptet är för 4 personer.

  • 3 st schalottenlökar (alt 1 rödlök)
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 7 dl vatten
  • 4 dl arborioris
  • 2-3 dl vitt vin (kan ersättas med mer buljong)
  • riven parmesan, ca 1 dl
  • salt, peppar
  • ett knippe grön sparris (ca 500g)
  • 2 st sockerbitar
  • örtsalt
  • smör

Gör så här:

Hacka schalottenlök och vitlök fint och fräs på ganska låg värme i olivolja i en kastrull tills löken är mjuk och har blivit lite glansig. Lös buljongtärningarna i 7 deciliter hett vatten.

 

Häll riset i kastrullen och tillsätt sedan lite vin i taget, så mycket att vätskan är i nivå med riset. Då vinet kokat in tillsätts mer. Salta och peppra och gör sedan likadant med buljongen som med vinet. Rör ofta och tillred på låg värme. Då all buljong tillsatts rörs parmesanen ner.

 

Skär sparrisen i 1 centimeter tjocka bitar och koka i 2-4 minuter (beroende på hur mycket tuggmotstånd man vill ha). Tillsätt en tesked salt och två sockerbitar. Häll av vattnet, ringla över lite smör och krydda med örtsalt. Blanda sedan ner sparrisen i risotton.

 

Vi la även i en liten burk med strimmlade solrokadetomater i olja. NAMNAAAAAAAM!


Igårkväll kockade jag till en risotto för första gången, vart sjukt gott om jag får höja på näsan lite. =) Perfekt bjudrätt och tyckte inte alls den var jobbig att göra, man ska ju röra rätt mycket, men det gjorde jag så gärna.
J assisterade sedan med kycklingen, stekte en snabbis i pannan och sen vart det ungnen för att få kyckllingen saftig.
Jag åt och åt rullade i princip till soffan efteråt, tack och lov för min ziperall ;)

Innan jag började kocka tände vi massa ljus i lgh, tog en låång varm dusch, kröp ner i min zippis, serverade mig sj och j ett glas rött, kröp upp i soffan med min bok eldvittnet som jag tidigare rekomendera. Åh va en underbart härlig lördagskväll må jag säga. =)

Efter maten kollade vi på source code, bra film! Till filmen hade vi en stor karamellskål. Typiskt oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0