Ingen lätt match att uppfostra en valp





Ni tror säkert att det är en lätt match att skaffa en liten valp, men det kan jag säga att det är det inte. ;)

Som dom säger, så är det som att ha en liten bebis. Dom kräver uppsikt dygnet runt, dom skall ut och rastas samt göra den lille rumsren (innebär att man får springa en del när man ser att han är på väg att kissa/bajsa inne) Ni undrar säkert hur man ser det innan det är försent, och man lär sig kan jag väl säga, när bajen är på väg springer han runt och nosar samt röjer som en galning i 150 km/h. När det är dags för pink går han mest och luktar.

Man kan inte släppa han ur sikte en sekund för då hittar han på ngt rackartyg.

Knoll är sjukt envis, lixom jag. Så ni förstår ju vilken kamp vi har var dag, han vill bitas i näsan och allt annat och jag vill fostra han att inte göra det. Han vill äta ALLT, och jag vill bara ge honom valpfoder. Han vill morra när han har vissa leksaker i munnen, och jag ska lära han att inte morra. Han ska komma när jag ropar, vilket han iofs gjort sedan första dagen. Han ska gå i koppel och utan, vilket han gör. =) Vi önskar ju att han blir en framåt kille, som hälsar på alla, att han inte skäller på folk eller andra hundar och detta kräver ju en hel del övning. Att bara lära honom vad Nej betyder är ju en match i sig. Men jag måste säga att han är smart den lilla killen, han lär sig fort vilket är skönt. När lilla knoll gjort något dumt och blir tillsagd så tittar han upp med sina små hundögon så att man får dåligt samvete direkt... Jojo, han vet hur han ska göra. Fast mig lurar han inte, går inte på dom där tricken! =)

Oerhört viktigt att man fostrar en valp och visar hur allt ska vara när han är liten. Ger du en valp mat vid bordet så kommer du få en stor hund senare som tigger vid bordet. Vänjer du han att han får morra som liten kommer han morra som vuxen samma gäller med skall osv.

Viktigt att ge honom trygghet så han vet vem "flockledaren/na" är. (Dvs J & jag)

Det är givetvis helt fantastiskt att få ha ett sånt här litet liv i ens närhet, han skänker så mycket glädje.
Och även fast jag måste just nu när han ska bli rumsren gå ut med han kl 5 och stå ut med att han blir super pigg och vill busa efteråt så glömmer man snabbt det när man myser med han eller ser vilken livsglädje och nyfikenhet han har till allt. Att jag får sova lite, har svårt att arbeta, inte kan göra vad jag vill eftersom jag måste tänka på lilla knolls bästa, det spelar ingen roll! =)

Igår tex hade jag väldigt gärna satt mig på en uteservering när vi hade nästan 30 grader varmt, men tänker direkt på vad som är bäst för knoll, dvs att vara hemma och bli trygg i sig själv och oss först innan man drar iväg på massa nytt. Fördelen med en liten hund är ju dock att det är väldigt enkelt att ta med honom. Så många äventyr kommer det bli för oss dom närmsta 15-20 åren som en chihuahua lever.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0