Huvudvärk x 10

Hej och hå farbror blå!

Äntligen börjar huvudvärken som började i fredags släppa lite.. Ni ska inte tro att det är en enkel match att ställa om kroppen från att ha ätit kolisar (kolhydrater) hela livet och nu får jag inte äta några alls utan kroppen skall läras sig att ta energi från fettet istället för kolisarna. Ni undrar säkert hur detta går ihop?

"Kolhydrater i sig är inget kroppen behöver nödvändigtvis, det är till 99,9% bara bränsle och större delen av kroppen kan istället gå på fettförbränning. Hjärnan och några andra mindre vävnader kan det inte. Då kompenserar kroppen med att bilda ketonkroppar från fett, som hjärnan kan drivas fint med.

Dessutom kan nödvändigt glukos (blodsocker) bildas i levern från protein och visst fett, upp till kanske 200g/dag. Faktum är att man kan klara sig med 0 gram kolhydrater om dagen (från kosten) under lång tid, det finns inga kända faror med det. Fett och protein däremot innehåller ett flertal olika ”essentiella” ämnen, som kroppen inte kan bilda själv utan måste få med födan.

Det man får av lite kolhydrater kallas ketos och är en normal anpassning av kroppen som inte är farlig.

När kroppen är i ketos drivs den till mycket stor andel på fettförbränning. Då drivs bland annat hjärnan på ketoner som bildas från fett. Att bränna fett bara genom att sitta och dagdrömma, låter inte det bra?

Ett tillräckligt lågt kolhydratintag (under ca 50-100 gram/dag ) leder alltid till ketos (ketoner i blodet)."

Blir man fet av att äta fett??

-Ungefär samma risk som att du skulle bli grön av att äta grön sallad.


Info tagen från kostdoktorn.se

 

Kan tillägga att huvudvärken inte var att leka med, jag tror att jag drabbades rätt ordentligt pga allt skit jag igentligen alltid stoppar imig har haft ett rejält sockerberoende så tror att det är det som spökar på mig, så va inte rädd att prova på LCHF om ni är nyfikna.

För mig handlar det heller inte om att nödvändigtvis gå ner i vikt (även fast jag skulle vilja tappa 4 kg) det handlar även om att kroppen ska må bra, att jag ska känna sig frisk och ge kroppen mat som den mår bra av och inte en massa skit!

Fast ska väl erkänna att jag får gotta till det med en godispåse / glass i sommarvärmen om jag känner för det ibland. Nackdelen är bara efter att ha blivit rätt påläst ang hur det vita mjölet fräter på tänderna och vad sockret gör i kroppen och alla kemikalier som finns i allt möjligt vi stoppar i oss så blir jag inte längre så sugen kan jag meddela.... bra eller dåligt? ;)

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Caroline

Kul att du också är insatt i det nu :D Det är svårt att sluta när man märker effekterna av kosten!

2011-05-17 @ 08:25:14
URL: http://unbelievable.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0