Moms

Gillar ni det ordet? Förstår ni vad som menas med moms?

Nu har jag fått lära mig hur siiiindyrt det är att vara företagare. USCH OCH FY!

För er vetskap så går det till så att fakturerar du dina kunder för 500 000.- på ett kvartal (el månadsvis) så betyder det att 125 000.- är moms. Vilket betyder att vårt älskade skatteverk här i sverige kräver enligt lag att dessa momspengar ska betalas in till dom. Fuckers! :P (detta även om du inte får in några pengar från kunderna)

Handlar du saker på företaget får du fakturor som ska betalas och dessa innefattar ju också ett momsbelopp.
Detta momsbelopp får du lov att dra av från de 125 000.- (i detta exempel)
DOCK ska man här komma ihåg att för att få dra av (läs lyfta) mycket moms från momskontot så innebär detta att företaget har stora utgifter, vilket kanske inte är så bra?

Anledningen till varför jag babblar om detta är för att jag precis drog ut en momsrapport för det första kvartalet. Vi har som säkerligen de flesta nyföretagare bestämt att dra ner på alla kostnader i den mån det går, vilket nu visade sig rätt tydligt när vi knappt fick lyfta någon moms. Bläääää haha!

För övrigt, se till att SPARA ALLA KVITTON!! Har du inte ett kvitto, kan du heller inte lyfta någon moms.

A, det där var första lektionen från mitt företagande. Hoppas ni hängde med!? Om ni nu är intresserade..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0